Dnes Vám prinášame rozhovor s Jánom Roháčom, programovým manažérom Nadácie Ekopolis a partnerom projektu SABRINA zo Slovenska.
https://www.ekopolis.sk/en/
Ján Roháč, opíšte vašu organizáciu Nadácia Ekopolis pár slovami.
Nadácia Ekopolis podporuje občanov a mimovládne organizácie uvedomujúce si svoju zodpovednosť za spoločenský rozvoj a otázky životného prostredia, ktorí majú záujem podieľať sa na verejnej politike, majú odvahu zaujať kritický postoj a dbajú na to, aby neubližovali budúcim generáciám.
Zameriava sa na štyri hlavné piliere: životné prostredie, občianska spoločnosť, mestá pre ľudí a udržateľná mobilita. Podpora pozostáva z grantov, expertnej práce/poradenstva a realizácie vlastných projektov zameraných na vyššie uvedené oblasti.
Cyklodoprava a cykloturistika je jednou z hlavných oblastí činnosti nadácie a dotýka sa všetkých štyroch pilierov. Hlavnými oblasťami sú presadzovanie a lobovanie za lepšie podmienky používania bicykla, vzdelávanie verejnej správy v oblasti cyklistiky a udržateľnej mobility, podpora miestnych cyklistických skupín a mimovládnych organizácií v ich úsilí. Sme aktívni aj v expertnej oblasti, najmä v rozvoji cykloturistiky v destináciách, monitoringu cykloturistiky a začlenení cyklistiky do ponuky destinácií cestovného ruchu.
Ekopolis je celoštátne aktívna organizácia. Máme veľa lokálnych partnerov v mestách a obciach Slovenska, čo dáva veľmi dobrý prehľad o situácii v cyklistike na Slovensku. Na druhej strane mnohí zamestnanci Ekopolisu sú každodennými aktívnymi cyklistami a cykloturistami, takže cyklistiku poznáme aj z pohľadu bežného užívateľa bicykla či už na dochádzanie alebo rekreáciu a turistiku.
Prečo ste sa rozhodli byť projektovým partnerom v SABRINA a čo je z vášho pohľadu najdôležitejší výstup?
Bezpečnosť je na Slovensku pri projektovaní cyklistickej infraštruktúry široko podceňovaná. Hlavným parametrom stavby je cena a počet kilometrov. Preto sa pri navrhovaní a schvaľovaní nových projektov veľmi často zanedbáva bezpečnosť. Ako sme zistili, nie je to len problémová dostupnosť financií, ale skôr nedostatočná informovanosť a znalosti o tom, ako navrhovať a stavať bezpečné cyklotrasy, pruhy a trasy.
Projekt SABRINA preto považujeme za veľmi užitočný, keďže nám poskytuje hlboký pohľad do tém bezpečnej cyklistickej infraštruktúry a jej hodnotenia, inšpiráciu zo zahraničia a networking s najrelevantnejšími a najskúsenejšími partnermi. Našou ambíciou je zvýšiť povedomie odbornej verejnosti o bezpečnej cyklistickej infraštruktúre.
50% nárast predaja E-bicyklov v Európe za posledné roky, veľký nárast v počte aj v Cargo bicykloch a budúcnosť vyzerá byť na dvoch kolesách. Ako môžeme zachovať bezpečnosť používateľov, keď sa to stáva rýchlejším, väčším (rozmer bicykla) a preplneným na našich cyklotrasách?
Aj keď objem cyklistov nebude na Slovensku v najbližších rokoch problémom, nepochybne musíme tento nastavájúci problém brať vážne už dnes, keďže cyklistická infraštruktúra je budovaná na dlhé roky.
Existujú tri hlavné predpoklady bezpečnej cyklistickej dopravy, aj keď je vysoká intenzita:
Technika a cyklistika – pôjde to dokopy? Dajte nám príklad.
Koľko by mal skutočne stáť km cyklistickej infraštruktúry s hodnotením 5 hviezdičiek? Odchod zo žiadneho cyklistického pruhu na 5-hviezdičkový.
Horúca téma na Slovensku dnes. V Národnom pláne obnovy a odolnosti sme stanovili referenčnú hodnotu 500-tisíc eur celkových výdavkov na priemerný 1 km, čo sa pred rokom zdalo byť veľmi štedré a „bezpečné“. Prudká inflácia a nárast cien materiálov a energií však nečakane sprísnili túto veľkorysú hranicu najmä v mestskom prostredí. Cena teda závisí od lokality, charakteru prostredia, dostupného priestoru... rozsah na 1 km je veľmi široký, od 200 tisíc uprostred polí až po vyše 1 milión v husto urbanizovanom území, s nedostatkom miesta, mnohými križovatkami a podobne.
Nadácia Ekopolis (Ekopolis Foundation)
E-mail&Teams: rohac@ekopolis.sk
skype: jrohac
www.ekopolis.sk